Wednesday, June 05, 2013

Thai beef salade

Om maar eens even met een ander onderwerp te beginnen ;-)

We vinden het fijn om doordeweeks zo veel mogelijk thuis te eten. We zijn heel erg bezig met gezond eten. Veel groenten, heel veel groenten. Met zo nu en dan een stukje kip of vis. En heel af en toe nemen we zelfs een biefstukje. Als Berry het nu zou lezen weet ik zeker dat hij zijn wenkbrauwen ophaalt, maar echt, we lusten dat ook! Alleen niet bij iedere maaltijd en niet ter grootte van een halve koe ;-)

Vanavond zou Jos komen eten en ik wist gelijk wat ik op tafel wilde zetten. Thai Beef Salade van mijn grote vriendin Annabel Langbein en als toetje kokosroom met mango van mijn andere grote vriendin Donna Hay. Of we ook internationaal bezig zijn. En het werd een succes! De salade was binnen no time verorberd net als het toetje. Kopje koffie met een roomsoesje erbij. Nederlandse roomsoesjes zelfs! Bij de Marketplace supermarkt hebben ze een partijtje soesjes opgekocht denk ik, want in de vriezer lag een flinke stapel mij aan te kijken.

Jos maakte foto's van de salade en stuurde die gelijk op naar Irma. We zaten nog wat na te praten en toen bedacht ik me ineens of ik niet had beloofd om dit recept ook naar Jesse's moeder te sturen. Toen ze hier waren had ik die salade ook gemaakt en ze vond hem heerlijk. En heel gemakkelijk te maken! Jos opperde dat ik hem ook gelijk naar Irma moest sturen. Dan had ze het maar vast voor als hij weer in NL is. Dus hierbij op verzoek van Jos het recept van de Thai Beef Salade!



Wat heb je nodig voor de salade:

(Lende)biefstuk
scheut vissaus
zout en versgemalen peper
olie
1 grote of 2 kleine komkommers
1 kleine rode ui
4 lente-uitjes
kersttomaatjes
40 muntblaadjes
bos koriander blaadjes
150 ml zoete chilisaus
4 eetlepels limoensap

Bereiding:

Wrijf de biefstukjes in met vissaus en breng ze op smaak met zout en peper. Verhit een koekepan tot heet en bak de biefstukken. Als ze ongeveer een 1 cm dik zijn, 1 minuut per kant. Dan zijn ze medium rare. Zijn het dikke biefstukjes dan is het 2 min per kant. Of bak ze tot de gewenste gaarheid.

Ik neem 1 biefstukje pp maar je kan ook 1 biefstuk voor 2 personen rekenen. Als het voor de lunch is doe ik dat, maar als het voor een hoofdgerecht is bedoeld, neem ik 1 per persoon.

Laat het vlees na het bakken 5 minuten rusten en snijd het dan schuin op de draad in dunne plakjes.

Pak een grote kom. Snij de komkommer in plakjes of staafjes, snij de kersttomaatjes door de helft, de rode ui in halve ringen, de lente uitjes in dunne plakjes, en doe in de kom.
Scheur de muntblaadjes en doe in de kom. En dan de koriander... Ik gebruik een grote bos koriander die we hier kunnen kopen in de supermarkt, maar als je koriander bij  b.v. de AH haalt dan zit er een beschamende kleine hoeveelheid in zo'n plastic bakje. Dan zou ik 4 bakjes gebruiken. Houd je niet van koriander, gebruik dan peterselie maar niet van die krulpeterselie... snij grof en doe in de kom. Voeg plakjes biefstuk plus de vleessappen toe. En hussel door elkaar.

Voor de dressing doe ik 150 ml zoete chilisaus (dipsaus voor vietnamese loempiaatjes) in een kommetje. Voeg de limoensap toe en de fijngeraspte schil van 2 limoenen plus 2 theelepels vissaus. Goed doorroeren en over de salade schenken en door husselen.

Zelf doe ik liever de salade op een bord scheppen en leg daar de plakjes vlees boven op. Vind ik leuker staan en zo heeft iedereen zijn eigen bordje plus biefstuk.

Eet smakelijk!

1 comment:

Anonymous said...

Ha heerlijk dat recept ga het snel uitproberen.

liefs, Lody

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails